بسياري از بزرگان در توقيع و شرفياب شدن خدمت امام زمان(عج) برخي نگراني هاي آن حضرت را درمورد شيعيان درك كرده اند، كه قسمت هايي از آنها را با هم مرور مي كنيم.
در تشرّف مرحوم شيخ محمدطاهر نجفي، خادم مسجد كوفه، مي فرمايند: «آيا ما شما را هر روز رعايت نمي كنيم؟ آيا اعمال شما بر ما عرضه نمي شود؟ چرا شيعيان براي فرج ما دعا نمي كنند؟»(4)
آقاميرزا محمدباقر اصفهاني مي گويد كه شبي در خواب گويا مولايم حضرت امام حسن مجتبي (ع) را ديدم كه به من فرمودند: «روي منبرها به مردم بگوييد كه توبه كنيد و براي فرج حضرت حجت(عج) دعا نمائيد و بدانيد اين دعا مثل نماز ميت واجب كفايي نيست بلكه مانند نمازهاي يوميه بر تمام مكلفين واجب است.»(5)
در تشرّف آقا شيخ حسيم سامرايي در سرداب مقدس فرمودند: «به شيعيان و دوستان ما بگوييد كه خدا را قسم بدهند به حق عمه ام حضرت زينب (س) كه فرج را نزديك گرداند.»(6)
در تشرّف مرحوم آيت الله حاج سيد محمد- فرزند آيت الله سيدجمال الدين گلپايگاني(ره)- امام زمان(عج) فرمودند: "از علايم ظهور فقط علامات حتمي مانده است و چه بسا آنها نيز در مدتي كوتاه به وقوع بپيوندد. شما براي فرج من دعا كنيد."(7)
در تشرّف ديگري كه يكي از علماء به محضر امام زمان(عج) پيدا كرده بود آن حضرت فرمودند: "به آنان بگو كه براي فرج من دعا كنيد تا خدا مرا از زندان غيبت نجات دهد."(8)
شيخ عبدالحسين حويزاوي مي گويد مردي به نام ميرزا احمد رئيس شهرداري نجف اشرف بود، او مرد متدين و خوبي بود كه به اجبار او را شهردار كرده بودند. شبي در عالم رؤيا به محضر امام زمان(عج) مشرّف شدم و ديدم كه رئيس شهرداري نجف نزد ايشان حاضر است. حضرت با تندي به او فرمودند: "چرا داخل شغل حكومتي شدي و اسم خود را در زمره آنها محسوب داشتي؟"
بعد مطلبي فرمودند كه آن مرد متوجه نشد من خواستم گفته حضرت را به او بفهمانم. گفتم حضرت بقيه الله(عج) مي فرمايند: وَ لا تركَنُوا اِلي الّذين طَلَمُوا فَتَمّسكُمُ النّار؛ يعني، به سوي ستمگران ميل نكنيد به آنان تكيه ننماييد كه موجب مي شود آتش شما را فرا گيرد." وقتي اين جمله را گفتم، حضرت رو به من كرد و فرمود: "پس تو چرا مدح مي كني؟" عرض كردم: "تقيه مي كنم." حضرت دست مبارك را به دهان گذاشتند و به عنوان انكار سخن من با تبسم فرمودند: "تقيه! تقيه! تقيه!- يعني تو از روي خوف و تقيه مدح نمي كني- هفت روز بيشتر از عمر تو باقي نيست فردا برو و مُهر حكومتي را رد كن."(9)
امام زمان(عج) مي فرمايد: "طَلَبُ المَعارِف مِن غَيرِ طَريقَتِنا اَهلَ البَيتِ مُساوِقُ لِلاِنكارِنا؛ يعني، بدست آوردن معارف جز از طريق ما خاندان پيغمبر(ص) مساوي با انكار ماست."(10)
امام زمان(عج) مي فرمايند: "نادان ها و كم خردان شيعه و كساني كه به اندازه پر و بال پشه دين ندارند- با رفتار و گفتار ناشايست خود- ما را آزار مي دهند."(11) امام زمان(عج) مي فرمايند: "به خدا پناه مي برم از كوري بعد از بينايي و از گمراهي بعد از هدايت."(12)
از توقيع شريفي كه به وسيله ي نايب دوّم ابوجعفر محمد بن عثمان از امام عصر(عج) رسيده است، آن حضرت در مورد خمس كه بايد به فقيه جامع الشرايط پرداخت شود، مي فرمايد: "كسي كه آنچه را از اموال ما در دست او است حلال مي داند و بدون اجازه ما در آنها تصرف مي كند، همانند تصرفي كه در مال خود مي كند، ملعون است و در روز قيامت از دشمنان ما محسوب مي شود."(13)
امام زمان(عج) در توقيع شريفي مي فرمايند: "هركس در اموال مربوط به ما تصرف كند و بخورد، بدرستي كه آتش را در شكم خود وارد كرده است و به زودي در آتش افروخته وارد خواهد شد."(14)
ايشان مي فرمايد:"وقتي براي هيچ كس جايز نباشد كه در مال ديگران بدون اجازه آنان تصرف كند چگونه اين كار در مال ما جايز مي شود؟"(15)
در توقيع ديگر مي فرمايد: "لعنت خداوند و ملائكه و تمامي مردم بر كسي كه يك درهم از مال ما را حلال بداند و در آن تصرف كند."(16)
منبع: پايگاه گفتمان مهدويت آخر الزمان
انقلاب حضرت مهدي(عج) همچون ديگر انقلابها، بدون زمينه سازي به وجود نمي آيد.بلكه در آستانه ظهور حركتهايي صورت مي گيرد و زمينه ظهور آن حضرت را فراهم مي كند.
پيامبر اكرم مي فرمايد:
گروهي از ناحيه مشرق قد برمي افرازند و زمينه حكومت مهدي(عج)را فراهم مي كنند.(!)
يا مي فرمايد:
افرادي با بيرقهاي سياه از سوي مشرق مي آيند كه دلهاي آنها مانند قطعه هاي فولاد محكم است. پس هر كس قيام آنها را شنيد براي بيعت به سوي آنها بشتابد هرچند لازم باشد با سينه روي برف برود.(2)
در اين روايات به روشني از افرادي كه زمينه ساز ظهور حضرت هستند و از ناحيه مشرق سر بر مي افرازند به سخن آمده است. در روايات منظور از مشرق، خراسان و منظور از خراسان ايران مي باشد. پس روشن است كه زمينه سازان ظهور پر بركت حضرت صاحب الامر به دست ايرانيان مي باشد.
بر اين اساس برخي دولت صفويه را كه پس از مدتها جور و استيلاي حاكمان مستبد، روي كار آمد، همان دولتي دانسته اند كه در روايات به زمينه سازان ظهور حضرت مهدي اشاره دارد.
برخي نيز با در نظر گرفتن ويژگي هايي كه در روايات آمده است، انقلاب اسلامي ايران را همان دولت زمينه ساز معرفي مي كنند. زيرا در اينگونه روايات به رهبري شخصي كه از اولاد پيامبر است و از قم قيام مي كند و ياران او بدون ترس و واهمه او را ياري مي كنند، اشاره شده است.
در هر صورت گرچه قراين فراواني اين احتمال را قوت مي بخشد اما بازهم دليل قطعي كه اين مصداق سازي را براي ما روشن كند وجود ندارد.
بالاخره چه اين احتمالها درست باشد و چه در آينده احتمال اتفاق افتادن آن وجود داشته باشد، مهم اينست كه اين دولت زمين ساز ايرانيان هستند. ما بايد با تمام وجود، خود را براي اين امر بزرگ آماده كنيم؛ چراكه زمينه سازي ظهور به دست ماست. از همين الان با تهذيب نفس و با باطني پاك و با عزمي راسخ و با تلاشي بي وقفه بايد در نزديك ساختن و زمينه سازي ظهور حضرتش تلاش كنيم.
به اميد فرداي ظهور اللهم عجل لوليك الفرج
(1)كنز العمال،ج263،ص14
(2)بحار،ج84،ص51